Verzekerden hebben echt eigen keuze

Deze week overkwam het me weer. Een oudere meneer had me vorig jaar gevraagd of ik zijn uitvaart wilde regelen wanneer het zijn tijd was. Samen bespraken we uitgebreid zijn wensen. Geen houten kist, een wade op een takkenbaar. Dat was wat hij wilde. En zijn as verstrooien op de Hoge Veluwe waar hij zo graag fietste. Zijn uitvaartverzekering was afgesloten bij de firma X, een bekende grote verzekeringsmaatschappij. Dat is geen enkel probleem, maakt voor ons geen verschil. Ook al sturen ze brieven dat zij goedkoper kunnen inkopen omdat ze landelijk werken. Of dat u een soort boete krijgt wanneer u de uitvaart door ons laat regelen. Allemaal onzin. Wij, de kleine ondernemers hebben geen grote kantoorpanden, geen wagenpark te onderhouden, geen personeel in de wacht. Wij hebben geen haast en alle tijd voor onze na (voort) bestaanden. En geen financiële  verassingen achteraf. Ik gaf meneer een inschrijfkaart om bij zijn papieren te steken met ons telefoonnummer. En op het hart gedrukt zijn keuze voor ons bedrijf aan zijn nabestaanden kenbaar te maken. Maandag ontving ik een telefoontje van een collega uitvaartondernemer, die van de verzekeraar. Of ik een wade en takkenbaar kon leveren. Die heb ik op voorraad, dus dat kon. Al pratende begreep ik dat het bedoeld was voor “mijn“ meneer. Hoe kon dat nou? Bij navraag bleek dat de kinderen van meneer toch weer eerst de verzekering hadden gebeld. “voor de zekerheid”. En dan gaat de firma X de uitvaart regelen zoals in de oude polis staat. En niet zo als meneer het zich had gewenst. Gelukkig dat een van de kinderen wel wist dat de wades en takkenbaren via mij te koop zijn. Daarmee werd die speciale wens van meneer dan toch nog ingevuld. Toch jammer van de andere afspraken.

Comments are closed.