Zo heel af en toe worden we opgeschrikt door het bericht dat de rouwpost te laat werd bezorgd of is verdwenen. Je moet er niet aan denken. Dan weten belangstellenden te laat dat er iemand is overleden en kunnen ze vaak niet meer naar de uitvaart. Ondanks de zorgvuldige werkwijze van de uitvaartondernemers gebeurt het toch wel eens. En wat moet je dan? De rouwpost werd aangeleverd in de grote blauwe verzamelenveloppen. Ze kosten € 3,00 per stuk en dan neem je aan dat er extra aandacht voor is van Post.nl. Zij nemen de verantwoording niet over. Gaan ze voor jou iedereen bellen? Vergoeden ze de onkosten die je extra moet maken? Helaas niet. Kun je iets doen om dit te voorkomen? Gelukkig zijn er wel een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden. Maar 100% zekerheid kan post.NL niet beloven. Rouwpost kun je goed onderscheiden wanneer de envelop een rouwrandje heeft. Tegenwoordig niet alleen meer zwart, maar ook grijs of bijvoorbeeld blauw. Gebruik de speciale rouwzegels. Vraag je uitvaartverzorger ernaar. Zorg dat de envelop goed gesloten is, de hele achterklep naar binnen. De adressen moeten volledig zijn en duidelijk leesbaar. Doe de kaarten of brieven per 50 in de daarvoor bestemde verzamelenvelop. Stuur een kaart naar je zelf, of de uitvaartondernemer, dan kun je het bestelmoment controleren. Gooi de post niet in een brievenbus maar geef ze af bij een postkantoor/servicepunt. Nog beter is om de post te(laten) aanbieden bij het voorsorteercentrum.
En denk ook eens aan een advertentie in een huis-aan-huisblad. Dan ben je wel afhankelijk van de verschijningsdag. Mensen kiezen er ook wel voor om bijvoorbeeld pas na de uitvaart een advertentie te plaatsen. De uitvaart is dan in kleinere kring. Maar je bereikt alsnog veel mensen om te laten weten wie er is overleden. Het is veel minder duur dan een advertentie in een landelijke of regionale krant. De tarieven zijn bij de uitvaartondernemer bekend.