Nazorg

Afwikkelen van de nalatenschap   

Opzeggen en wijzigen

De uitvaart is achter de rug, maar daarmee is het nog niet klaar. Er moeten vaak nog een aantal dingen afgehandeld en geregeld worden.

Onze dienstverlening gaat verder, ook na de uitvaart. Wij weten uit onze jarenlange ervaring dat er nog heel wat op u af zal komen na een overlijden. Daarbij worden vaak onnodig kosten gemaakt. Wij helpen u graag verder met onze praktische en informatieve ondersteuning.

Wij zien hoeveel stress dat nog kan opleveren bij de nabestaanden. Waar de ene persoon dit allemaal met een e-mail kan afdoen, is de andere familie weken bezig met uitzoeken en brieven sturen. De overlijdensakte kopiëren en meesturen, allemaal behoorlijk wat werk.

We hebben een online checklist en daarin vindt u een overzicht van alle acties die na het overlijden genomen moeten worden. Op basis van de persoonlijke situatie van de overledene zal de checklist automatisch worden aangepast. Zo ziet u precies wat voor uw situatie relevant is.

Elke aan te vinken actie is voorzien van uitgebreide informatie die u naar behoefte kunt bekijken. Daarnaast worden veel zaken automatisch voor u geregeld, zoals het opzeggen van abonnementen, contracten en accounts. Tevens kunnen we een check doen bij het testamentenregister.

Onze dienst werkt als volgt:     

 (we hebben alleen je e-mailadres nodig)

Als je gebruik wilt maken van deze dienst vink je dat aan op ons opdrachtformulier. (later kan ook nog) Wij geven dan je naam en e-mailadres door aan Closure.

Je ontvangt een e-mail van Closure

Daarin staat een link, daar klik je op

Je meld je daarna aan en ziet een lijst met mogelijke organisaties en bedrijven staan

In deze lijst vink je alles aan wat aangepast of opgezegd moet worden

Je kunt zelf kiezen op welke datum je deze aanpassingen wilt laten ingaan

Deze lijst stuur je terug naar Closure

Vervolgens krijg je een overzicht van de aangevinkte wijzigingen terug

Closure zorgt voor de afwikkeling van je verzoek.

Mocht je nog wat vergeten zijn kun je dat daarna nog melden.

Een dienst kun je per categorie aanvinken, een lijst met mogelijkheden volgt.

 

De diensten welke aangevinkt kunnen worden zijn:

  • Alimentatie
  • Bankzaken
  • Energiebedrijven
  • Financiële instellingen
  • Goede doelen
  • Hobby’s
  • Identiteitsbewijzen
  • Loterijen
  • Nabestaandenuitkering (ANW)
  • Nabestaandenpensioen
  • Notaris nodig?
  • Omroepbladen, kranten en tijdschriften
  • Onderscheidingen
  • Opleidingen
  • Openbaar vervoer
  • Overlijdens uitkering werkgever
  • Pensioen of nabestaanden rechten
  • Politieke partijen
  • Sociaal Media
  • Sport
  • studiefinanciering
  • TV, telefoon en Internet
  • Vakbonden
  • Verzekeringen
  • Waterbedrijf
  • Wezen uitkering
  • Zorg
  • Overig

Als je van deze service gebruikt maakt zetten wij alles in werking om je zo goed mogelijk van dienst te zijn.  Wijzelf of Closure zullen nooit om wachtwoorden o.d. vragen. Als alles naar wens is geregeld zal je account worden gesloten en verwijderd.

Deze service kost geen extra geld.

 

De erfenis van Social Media

Veel mensen zijn actief op Facebook, Twitter en LinkedIn, enz. Sommigen zijn vrijwel de hele dag online. Maar heeft u zich wel eens afgevraagd wat er gebeurt met die sites, pagina’s en bestanden als mensen overlijden? Wat gebeurt er met úw accounts als u er plotseling niet meer bent? Dat is geen latere zorg, dat kan ons allemaal overkomen.

Is er iemand die uw wachtwoorden kent, staan ze ergens opgeschreven? Kan iemand ervoor zorgen dat uw pagina’s van internet worden verwijderd? Denk niet dat het u niet kan overkomen, maar regel iets. Ook voor dit soort zaken kunt u ons draaiboek gebruiken. In de Piramide kunt u de toegangscodes tot uw accounts noteren, zodat uw nabestaanden uw profiel kunnen aanpassen en laten weten dat u er helaas niet meer bent. Voorkom dat uw vrienden een half jaar na uw overlijden een berichtje krijgen dat u deze week uw verjaardag viert. Dek u ruimschoots van tevoren tegen deze erfenis van de social media in.

Digizeker, wat heeft u allemaal op internet?

Digizeker is een digitale kluis die de notaris van Dröge & De Waij notariaat / estate planning te Arnhem voor u aanmaakt. In deze digitale kluis kunt u de inloggegevens van al uw accounts, en belangrijke documenten veilig opslaan. U heeft zelf altijd toegang tot dit dossier. U kunt op ieder gewenst moment inloggegevens van nieuwe accounts toevoegen, en wachtwoorden terugzoeken. Wanneer u wachtwoorden van uw accounts wijzigt, slaat u die gewijzigde wachtwoorden ook in Digizeker op. Op die manier gaan uw inloggegevens gegarandeerd nooit verloren, maar worden ze veilig bewaard en zijn ze altijd voor u bereikbaar. Dat is veel veiliger dan wanneer u die gegevens zelf in uw computer opslaat. Uw computer kan immers crashen, en dan bent u die gegevens kwijt. Dat is bij Digizeker uitgesloten.

Digitale sleutel bij uw notaris

Uw notaris bewaart voor u een tweede digitale sleutel van uw Digizeker account. Hiermee kan hij uw accounts en belangrijke documenten vrijgeven aan uw erfgenamen wanneer u komt te overlijden. Uw erfgenamen hebben daarmee toegang tot uw accounts en kunnen deze opheffen. Daarmee voorkomt u dat uw profielen en gegevens nog jarenlang op internet blijven staan.

Wat kunt u allemaal opslaan?

U bent zelf helemaal vrij om te bepalen wat u opslaat. De gegevens in de kluis zijn van u en niemand anders heeft toegang. Denk bijvoorbeeld aan uw Facebook account, verzekeringspolissen, garantiebewijzen, e-tickets van uw geboekte vakantie, notariële stukken. Tijdens leven kunt u altijd bij deze gegevens. Als u ondernemer bent kunt u ook uw zakelijke accounts opslaan.

Notaris Natascha Dröge