Onlangs overkwam het me weer. Een oudere meneer had me vorig jaar gevraagd of ik zijn uitvaart wilde regelen wanneer het zijn tijd was. Samen bespraken we uitgebreid zijn wensen. Geen houten kist, een wade op een takkenbaar. Dat was wat hij wilde. En zijn as verstrooien op de Hoge Veluwe waar hij zo graag fietste. Een speciale versnapering voor de belangstelleden. Zijn uitvaartverzekering was afgesloten bij de firma X, een bekende grote verzekeringsmaatschappij. Dat is geen enkel probleem, maakt voor ons geen verschil. Ook al sturen ze brieven dat zij goedkoper kunnen inkopen omdat ze landelijk werken. Of dat u een soort boete krijgt wanneer u de uitvaart door ons laat regelen. Allemaal onzin. Wij, de kleine ondernemers hebben geen grote kantoorpanden, geen wagenpark te onderhouden, geen personeel in de wacht. Wij hebben geen haast en alle tijd voor onze na (voort) bestaanden. En geen financiële verassingen achteraf. De polissen kunnen daarna gewoon verzilvert worden. Ik gaf meneer na ons gesprek een inschrijfkaart om bij zijn papieren te steken met ons telefoonnummer. En op het hart gedrukt zijn keuze voor ons bedrijf aan zijn nabestaanden kenbaar te maken. Helaas werd eerst de verzekering gebeld en dat kun je niet terug draaien.
Ook huisartsen of personeel van verpleeg en verzorgingshuizen hebben vaak de neiging om aan te geven dat men de verzekering eerst moet bellen. Dat klopt niet. Maandag ontving ik een telefoontje van de dochter van een mevrouw uit ons register. Haar moeder was in het weekend overleden en nu pas vond ze de papieren met mijn naam. Maar ondertussen was al op advies van het personeel de verzekering gebeld en de uitvaart in gang gezet. En dan gaat de firma X de uitvaart regelen zoals in de oude polis staat. En niet zo als mevrouw onlangs met ons had besproken.. Er wordt dan vaak voorbij gegaan aan de persoonlijke wensen van de overledene. En dat is echt heel jammer