De volledige opzegdienst voor al uw abonnementen en lidmaatschappen nu in ons basispakket

Wat en welke instellingen worden op de hoogte gebracht van een overlijden? Vanaf nu onderdeel van ons Basis-uitvaartpakket: een complete opzegdienst.

Na de uitvaart gaf ik de nabestaanden de enveloppe met de overlijdensakte,  informatie over het ophalen van de as, het nawerk en een boekje met tips voor wat ze zelf nog kunnen/moeten doen. De familie bedankte me voor de goede zorgen in de afgelopen dagen en we namen afscheid.
Een week later kwam ik nog even bij Oma Truus aan, om het TranenTasje voor de kleinkinderen weer terug te halen. Op mijn vraag hoe het met haar was reageerde ze wanhopig. “Siska” zei ze, ik moet zoveel doen en zoveel regelen. De kinderen zijn druk en hebben geen tijd en ik snap er niks van”. Ik heb haar uitgelegd dat de volgende instanties door de gemeente op de hoogte worden gesteld van het overlijden. Allereerst verwerken zij de gegevens in de gemeentelijke Basisadministratie(GBA). Vervolgens worden o.a. ook de belasting, de Sociale Verzekerings Bank, grote pensioenfondsen, zorgverzekeringen, waterschappen, RVD, CAK en het UWV ingelicht. Daarnaast de gemeentelijke belastingen, OZB, afvalstoffenheffing, rioolrecht enz enz.

Maar dan is er nog zoveel te regelen, het is een officiële taak van de nabestaanden om (zo nodig met een kopie van de overlijdens akte) overige instanties op te zeggen of de naam van contracten en lidmaatschappen te laten omzetten. Oma Truus had al veel verzameld, maar had geen idee of het compleet was. “Moet ik ook het Wereld Natuurfonds opzeggen? En de krant lees ik nooit, die hoef ik niet meer. Ik heb geen idee waar mijn man allemaal geld naar overmaakte, maar veel wil ik nu opzeggen. En de bankrekening moet veranderd, en de radiobode wil ik ook op mijn eigen naam.”
Er is echt heel veel te regelen, en daarom was het handig dat dit echtpaar de laatste tijd een lijstje had geprobeerd bij te houden. In hun uitvaartdraaiboek stonden de meeste instanties al opgeschreven. Ik vond het vervelend oma Truus met een tafel vol paperassen te moeten achterlaten . Ik heb er meer mensen mee zien worstelen. Ik besloot hier definitief iets aan te doen.

Vanaf begin juli 2019 bieden wij nu als extra service in ons basispakket de opzegdienst van Closure aan. Zij helpen nabestaanden graag op weg in deze papiermassa. Nadat wij uw toestemming hebben gekregen geven wij de gegevens door en ontvangt men daarna een e-mail van Closure. Daarbij krijgt men een zeer overzichtelijke lijst waarin alleen maar de nodige organisaties aangevinkt moeten worden. Het centrale meldpunt regelt daarna voor u alle opzeggingen, naamswijzigingen en contracten. Banken, verzekeringen, energiebedrijven, kadaster, verhuurders of hypotheekverstrekkers. En dan hebben we het nog niet eens over de vele abonnementen en lidmaatschappen die op naam van de overledene staan. De kosten van deze service nemen wij voor onze rekening. Omdat wij u zeker in deze soms moeilijke tijd graag willen ontlasten. Als alles is geregeld ontvangt men een overzicht van alle bevestigingen. Daarnaast is er een telefoonnummer voor informatie. Deze service geeft dekking aan veel instanties en organisaties, en het zal een opluchting zijn dit niet allemaal zelf te hoeven doen. En oma Truus hebben we tot haar blijdschap natuurlijk ook geholpen.

Het blijft altijd wel handig om voor de latere nabestaanden een overzicht van uitvaartwensen , instanties en lidmaatschappen klaar te hebben liggen. Dat kan ook in het persoonlijke uitvaartdraaiboek, de Piramide, waarin men alle uitvaartwensen kan opschrijven. Deze is bij ons aan te vragen .

Comments are closed.